Parížsky spôsob označovania stolov

Fašiangové obdobie je obdobím plesov, bálov, karnevalov, recepcií.

Pri organizovaní obedu, večere, banketu alebo plesu pre veľký počet účastníkov sa tradične stoly označujú číslami. Podľa zasadacieho poriadku sa potom k stolu č. 1 posadia hlavný hosť s hostiteľom a ich manželky a ďalší najvyššie spoločensky postavení účastníci akcie. Takto sa postupuje aj pri obsadení stola č. 2, 3 a ďalších stolov. Ako však postupovať ak sa spoločenského podniku zúčastnia predstavitelia napr. štatutárnych predstaviteľov bánk, poisťovní, firiem, agentúr, atď. a rôznych miestnych úradov a organizácií, ktorí majú všetci rovnaké protokolárne poradie? Na riešenie tejto dilemy našli recept v Paríži, keď miesto očíslovania stolov začali používať označovanie stolov zemepisnými názvami. Je bežné, že stoly pri spoločenských akciách označujú názvami ako Bratis­lava, Vysoké Tatry, Nízke Tatry, Dunaj, Košice, Váh, Banská Bystrica atď. Takto označené stoly sa prekreslia na zasadací poriadok a to presne podľa polohy ktorú v miestnosti  zaujímajú.

Zasadací poriadok máme vyriešený, ale čo potvrdenie účasti a oblečenie? Ak sme na spoločenský podnik  pozvaní, mali by sme našu účasť potvrdiť. Súčasťou pozvánky môže byť predpísané oblečenie. Muž si vtedy oblieka to, čo je predpísané (tzv. dress code). Partnerka oblečenie prispôsobuje k nemu. Ak je predpísaný smoking (tzv. black-tie), partnerka si vyberá malú spoločenskú toaletu, ak je požadovaný frak (tzv. white-tie), oblieka si veľkú spoločenskú toaletu.

Na pozvánke či vstupenke však nemusí byť uvedené, aké oblečenie sa na ples vyžaduje. Ak oblečenie predpísané nie je, muž si oblieka oblek tmavej farby či už čierny, tmavomodrý alebo antracitový.

Partnerka si oblieka oblečenie, ktoré je primerané k hodine konania podujatia. Do siedmej hodiny večernej môže ísť aj o šaty kratšie – nie mini, vhodná je dĺžka lady (dĺžka okolo kolien). Neskôr by dáma nemala prísť na spoločenské podujatie v krátkych šatách – vhodná je dĺžka midi (dĺžka do polovice lýtok) alebo maxi (po päty).

 

Mária Mešťánková

FMK UCM v Trnave

Share This Article