Schaeffler je aktuálne tretím najväčším zamestnávateľom na Slovensku po U.S. Steel a Volkswagene.
Ako povedal v rozhovore konateľ firmy Jaroslav Patka, v Skalici sa stavia nové logistické centrum v hodnote 13 miliónov eur. Na Kysuciach už logistické centrum firma dostavala v minulom roku, navyše Kysucký závod sa stal technologickým centrom výroby kolesových ložísk v rámci celej skupiny Schaeffler. To znamená, že sú nositeľmi know-how výroby kolesových ložísk. Skalica je zase centrom pre výrobu ložísk do spojok. V Skalici je firma známa aj tým, že je hlavným sponzorom skalického futbalu.
Schaeffler Kysuce sa navyše stal centrom pre témy digitálneho podniku a bude poskytovať služby pre sesterské závody koncernu v strednej a východnej Európe.
Z rozhovoru so šéfom Schaeffler Slovensko vyberáme.
Aké postavenie majú slovenské závody v skupine Schaeffler?
Skalický závod je najväčším výrobným závodom v skupine Schaeffler. Závod v Kysuckom Novom Meste stále rastie a očakávam, že v počte ľudí Skalicu čoskoro aj predbehne.
Kde však umiestniť fabriku so štyritisíc zamestnancami, keď výrobné podniky trápi akútny nedostatok ľudí?
Ľudia podľa mňa sú. Musíme však na Slovensku dokázať pritiahnuť mladých zo zahraničia domov. Aj naďalej sú tu regióny, kde nezamestnanosť prekračuje dvanásť percent. Často sa hovorí, že mnoho nezamestnaných je nepoužiteľných pre pracovný trh. Ja by som to tak nevidel. My si rekvalifikujeme ľudí. Som presvedčený, že v okresoch Lučenec alebo Rožňava je určite priestor na takýto veľký závod.
Je školstvo na Slovensku kvalitné?
S aktuálnym stavom sme nespokojní, keďže nastavenie slovenského školstva nekopíruje potreby priemyslu na Slovensku. Pokiaľ ide o stredné školy, Schaeffler má výbornú spoluprácu so školami v Skalici a okolí. Spolupracujeme s gymnáziami, odbornými školami. To isté platí aj pre kysucký závod, kde máme dobrú spoluprácu so školami v Čadci aj v Kysuckom Novom Meste. Sme zapojení v duálnom vzdelávaní.
Je Slovensko ešte stále atraktívna krajina pre nové zahraničné investície?
Slovensko je pre investovanie stabilným prostredím, a to vďaka členstvu v EÚ a prijatím eura. Samozrejme, je vždy čo zlepšovať. Nie sme spokojní so stavom súdnictva, prílišnou byrokraciou v štátnej správe, cestnou infraštruktúrou, neustále sa meniacou legislatívou, ktorá je veľmi skostnatená, s čím sa stretávame pri stavbe logistického centra v Skalici. Môžeme byť nespokojní, ale môžem konštatovať, že Slovensko je pre Schaeffler stabilná krajina. Keby bolo prostredie nestabilné, neboli by sme tu a nerástli by sme. Osobne si myslím, že Slovensko je krajina, kde sa dajú a vyplatia realizovať nové investície.